Generelle vægttabs principper

Start med at følge sundhedsstyrelsens 8 kostråd:
  1. Spis 6 stykker frugt og grønt om dagen
  2. Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
  3. Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød hver dag
  4. Spar på sukker, især fra sodavand, slik og kager
  5. Spar på fedtet, især fra mejeriprodukter og kød
  6. Spis varieret og bevar normalvægten
  7. Sluk tørsten i vand
  8. Vær fysisk aktiv i mindst 30 minutter om dagen

Ved at følge disse råd, vil du nødvendigvis ikke tabe dig. Det er også vigtigt at du ser på dine portionsstørrelser. Sund mad vil nemlig også kunne betyde overvægt, hvis du spiser for meget af det. Er du vant til at spise 2 portioner, så nøjes med én. Eller tag i stedet to små portioner.

Når du øser op på din tallerken, hvad enten det er frokost eller aftensmad, så forsøg at gå efter følgende fordeling:
Halv tallerken med sæsonens grøntsager, og gerne de grove såsom rødder, kål, bønner, rodfrugter og squash.
 
Kvart tallerken med kød eller fisk. Når du har valgt kød til aftensmad så hold dig til en Fedt % på 10 (max 10 gram fedt per 100 gram). Fisk indeholder de sunde fedtstoffer, så når du vælger fisk behøver du ikke tænker i max fedtindhold, bare sørg for at variere din fisk, så du både spiser de magre og de fede.
 
Den sidste del af tallerken (den sidste ¼) er pladsen til ris, pasta, spagetti, kartofler og/eller brød. Når det er muligt så vælg altid de grove udgaver – den med fuldkorn. Gå efter min. 6 gram kostfiber per 100 gram. Skal det være lettere når du handler ind så gå efter enten fuldkornsmærket eller nøglehulsmærket.
Forside - Projekt Krudtuglerne - Sundhed og vægt - Madopskrifter - BMI - Kontakt - Sitemap
©opyright 2002 - 2014SundOgSjov
Created and hosted by CMPLICITY ApS