Vægttab

Du kan tabe dig på mange forskellige måder, og når du først har besluttet at nu skal det være, så sørg for at finde en måde som holder i længen. Det er ikke meningen at du skal køre træt i dit vægttabsprojekt og droppe det. Finder du den måde som passer bedst til dig, så vil gevinsterne ved at fortsætte projektet overskygge ”gevinsterne” ved at droppe projektet. Der er mange diæter, lynkurer, alternative livsstile som du kan prøve. Men tit så vil de ikke holde på sigt og det vil betyde at du får en ”yoyo-vægt”.
 
Husk disse punkter når du går i gang med dit vægttabsprojekt:
  • Sæt dig et mål og fortæl dig selv hver dag hvad gevinsten er ved at nå i mål
  • Vægttab handler om balance
  • Det behøver ikke være perfekt for at være godt
  • Alt er tilladt – men alt med måde
  • Alt giver dig noget godt – enten nu eller på sigt
  • Acceptér din lyst
  • Brug nye positive ord om dig selv, dit liv og dit projekt
  • Vær tålmodig
  • Døm ikke dig selv
  • Vær nysgerrig – især med nye madopskrifter og motionsmetoder
  • BLIV VED
Måske har du behov for at sætte en dato og fra den dag lave en radikal ændring af dit liv. Men det kan også være du i stedet er typen hvor det vil fungere meget bedre i din hverdag hvis du laver små ændringer hist og her og så på længere sigt opnår en sundere livsstil som hjælper dig til at tabe dig.
 
Vælger du den sidste måde, med at lave små ændringer så prøv dette princip:
Det som du ændrer på skal være gunstigt for dit vægttab og du skal kunne se dig selv leve med denne ændring - også om ét år. Når du er nået dertil hvor denne ændring ikke længere er noget du tænker om, men er blevet en sund vane, så er du klar til endnu en ændring og sådan kan du med tiden få dig en sundere livsstil og også et vægttab.
 
Denne her måde vil ikke give dig et lynvægttab, men det behøver du ikke fortvivle over, du skal nok nå i mål til sidst.
 
Et realistisk vægttab er et vægttab på 10% af din kropsvægt på ca. 1 år. Det betyder nødvendigvis ikke at du er normalvægtig herefter, men du skal vide at allerede her begynder de sundhedsmæssige gevinster som fx en mindre risiko for livsstilssygdomme. Du kan altid fortsætte med 10 nye % når de første er nået.
 
Hvis du ønsker et stort vægtab, så del det op i etaper, eller delmål så det ikke bliver for uoverskueligt at nå frem til det store vægttab.
 
 
Forside - Projekt Krudtuglerne - Sundhed og vægt - Madopskrifter - BMI - Kontakt - Sitemap
©opyright 2002 - 2014SundOgSjov
Created and hosted by CMPLICITY ApS