Tjek din vægt

Din vægt og kropssammensætning kan undersøges på mange måder. Du kan finde ud af om du er over-, under- eller normalvægtig eller om din kropssammensætning øger din risiko for udvikling af nogle af livsstilssygdommene.
 
Man kan benytte forskellige metoder til at give en vurdering af ens kropssammensætning.
 

BMI (Body Mass Index)

Man kan udregne sin BMI ved at tage din vægt i kilo og dividere med din højde målt i meter, gange 2.
Det vil sige hvis man vejer 60kg og er 170 høj, vil regnestykket give 60/(1,7*1,7) = 21.
Hvis ikke man gider finde lommeregneren frem, har vi lavet en BMI udregner, således man nemt kan finde sit BMI tal.
 
Men husk at BMI intet udtrykkeromkring, hvad vægten består af, så for nogle kan resultatet være misvisende. Eteksempel er, hvis du har en høj muskelmasse og lav fedtmasse, så vil din vægtogså høj (muskler vejer jo mere end fedt, men fylder mindre) og så vil du ogsåhave en høj BMI, som siger du fx er overvægtigt! Derfor er det vigtigt at du erkritisk og husker din sunde fornuft når du bruger BMI – Kig dig fx i spejlet ogse om det giver det samme billede som BMI-resultatet.
 

Talje / Hofte mål

Talje/hofte mål er en metode til at bestemme om du har mest fedt omkring maven eller hofterne – sagt på en anden måde; om du har æble- eller pæreform. Talje/hofte målet intet om din vægt, men resultatet kan fortælle om du er i øget risiko for at udvikle livsstilssygdomme.
Det er nemlig ikke lige meget hvor på kroppen fedtet sidder; pære er bedre end æble. Det er lettest hvis du får en anden person til at måle dit talje/hofte mål.
 
Det gøres på følgende måde:
Stå op og hav hoftebredes fodafstand (voksne typisk 25-30 cm). Taljen måles ved at du finder det midterste punkt mellem dit nederste ribben og dit hofteben og måler så rundt om taljen på dette punkt. HUSK at måle efter en udånding. Hoften måles netop dér hvor du er størst.
Mål gerne begge dele et par gange for at sikre du har målt rigtigt. Når du har begge omkredse, dividerer du dem med hinanden.
Taljemål i cm / Hoftemål i cm giver Talje/Hofte målet.
 
Er du en mand bør dit Talje/hofte mål IKKE være over 1 - Er du en kvinde bør dit Talje/hofte mål IKKE være over 0,8.
 

Taljemål

Taljemål alene kan også give dig et billede af din fedtfordeling på kroppen. Du måler blot taljen som beskrevet i Talje/hofte mål afsnittet.
 
Er du en mand bør dit taljemål ligge på 94. Ligger det over er det vigtigt at din vægt ikke får lov til at stige mere, fordi det vil være forbundet med en øget sygdomsrisiko. Risikoen er især til stede hvis dit taljemål ligger over 102.
Er du en kvinde bør dit taljemål ligge på 80. Ligger det over er det vigtigt at din vægt ikke får lov til at stige mere, fordi det vil være forbundet med en øget sygdomsrisiko. Risikoen er især til stede hvis dit taljemål ligger over 88.
 
Forside - Projekt Krudtuglerne - Sundhed og vægt - Madopskrifter - BMI - Kontakt - Sitemap
©opyright 2002 - 2014SundOgSjov
Created and hosted by CMPLICITY ApS